תלמידים רבים, צעירים וגם מבוגרים, נרתעים ממקצוע המתמטיקה. מעניין שדווקא מקצוע חשוב זה, שמהווה בסיס הכרחי להבנה של מקצועות ריאליים וטכנולוגיים רבים, מעורר סלידה בקרב ציבור רחב כך כך. לעתים קרובות אין קשר בין היכולת הלימודית של התלמיד/ה בשאר המקצועות לבין ההישגים שהוא/היא מציג/ה במתמטיקה.
בחודשי תחילת הקיץ, כשתלמידים רבים ניגשים לבחינות הבגרות במתמטיקה, אנו נתקלים שוב ושוב במשפטים כמו "אני שונא מתמטיקה" או "אין לי ראש למתמטיקה". בעוד שההתגברות על הרתיעה הזו היא קלה למדי (ושיטת הלימוד במרכז הלמידה של רובי גואטה מוכיחה זאת מדי יום), עדיין מדובר במעין תפיסה מקובלת הגורסת ש"יש כאלה שטובים במתמטיקה ויש אחרים שפשוט אין להם את זה."
ובכן, אם אתם יכולים להזדהות עם הציטוטים הנ"ל אתם לא לבד, וחולקים תפיסת עולם פופולרית (אך ממש לא נכונה), לפיה יש אנשים ש"פשוט מתקשים לבצע פעולות מתמטיות".
מדוע, אם כן, המושג "מתמטיקה" מעורר חרדה בקרב רבים? מדובר בנושא שנחקר בהרחבה והנה כמה הסברים אפשריים:
בניגוד למקצועות סיפוריים או תיאוריים כמו היסטוריה, תנ"ך או ספרות, שבה מתוארות בצורה ציורית חוויות אנושיות – מקצוע המתמטיקה עוסק במושגים מופשטים שלעתים קרובות קשה להסבירם או להבינם באופן אינטואיטיבי.
בספרה "מחשבות מתמטיות". טוענת החוקרת החינוכית האמריקאית ג'ו בולר (Jo Boaler) כי אופיה המופשט של המתמטיקה הוא שגורם לתלמידים רבים להירתע מהמקצוע.
מקצוע המתמטיקה מבוסס על קשרים לוגיים והוכחות, כך שכל מושג נלמד חדש מבוסס על נושאים ומושגים שנלמדו והוכחו קודם.
עכשיו, קחו מצב (מציאותי ושגרתי) שבו תלמיד לא הקשיב בשיעור מסויים (או נעדר מן השיעור) ונוצרה אצלו הבנה חסרה של מושג מהותי כלשהו. חוסר ההבנה הזה יגרום לפער לימודי שיילך ויגדל בעוד שאר הכיתה מתקדמת עם השיעורים.
זו אחת הסיבות שלעומת מקצועות אחרים, קצב ה"התדרדרות" של תלמיד/ה במתמטיקה עשוי להיות מהיר ומואץ, ולכן חשוב להשלים בהקדם את הפער הלימודי על מנת לעצור את הירידה בהישגים מבעוד מועד. מומלץ לעשות זאת לפני שהפער יגדל עוד יותר ויחייב לקחת שיעורי תיגבור במהלך החופשה (דבר שבו איש לא מעוניין: לא התלמיד/ה ולא ההורים, מן הסתם…).
מחקרים רבים מצאו שקושי ורתיעה בהבנת פעולות מתמטיות בגיל צעיר ישפיעו במהלך ההתפתחות וימנעו מהתלמיד/ה התקדמות במקצועות ריאליים וטכנולוגיים כבוגרים. דו"חות של ארגון ה-OECD מצביעים כאמור על כך שמדובר בתופעה כלל-עולמית: החרדה ממתמטיקה ניכרת במדינות רבות ברחבי הגלובוס.
חוקרים ברחבי העולם זיהו תופעות של בושה להודות בקושי זה עקב החשש מתגובת הסביבה (סטריאוטיפים חברתיים). כפועל יוצא, נצפית ירידה עקבית בביצועים המתמטיים של תלמידים/ות צעירים/ות שמתמודדים עם קושי של ממש להשתלב בעולמות הטכנולוגיה בהמשך חייהם.
העולם הפדגוגי (הן המוסדי והן הפרטי) מציע מספר דרכים יעילות המסייעות להתמודד עם פחד ממתמטיקה, ויש להתאים לכל תלמיד/ה את הכלי היעיל ביותר עבור/ה. לעתים מדובר בשילוב של כמה טכניקות יחד:
לסיכום – הפחד ממתמטיקה הוא פחד מוחשי ואין להתכחש לו. יחד עם זאת, הניסיון העשיר שצברנו מוכיח מדי יום שברוב המוחלט של המקרים ניתן בהחלט להתגבר על החרדה ממקצוע המתמטיקה ולהציג תוך פרק זמן קצר שיפור משמעותי.. ואפילו ליהנות מהדרך!